Het Landschap aan het woord
Zoektocht naar de IJssel
Niet vergeten te genieten van de reis. Met die instelling vertrekken wij altijd op vakantie. De vakantie begint zodra we in de auto stappen. Muziekje aan en gaan. Als we bij Zwolle of Deventer de IJssel oversteken, zeg ik steevast tegen mijn kinderen: Wat is het hier mooi hè.’ Vaste prik.
Want mooi is ze, de IJssel. Een rivier waar ik een band mee voel, ook al woon ik er niet dichtbij. Er liggen hemelsbreed zo’n tien kilometers tussen mijn huis - op de grens van Heino en Raalte - en de IJssel. Dat is best ver weg en toch associeer ik de IJssel met ‘thuis’. Ik vermoed dat ’t ontstaan is tijdens vakanties met m’n ouders, broer en zus. Of tijdens treinreizen in m’n studententijd. Zodra ik de IJssel zie, weet ik: bijna thuis…
Regelmatig zoek ik de rivier op. Zo ontmoet ik de IJssel bijvoorbeeld geregeld in Deventer en Kampen. En toen de jongens nog wat kleiner waren, gingen we wel eens stenen keilen op de rivier. Bijvoorbeeld bij het pontje bij Wijhe, of dat van Olst. In een pauze tijdens een autorit langs de IJssel, staken ze een stok in een klein hoger gelegen stukje grond en riepen ze het vol trots uit tot ‘hun eiland’.
Ik wandel ook geregeld bij de IJssel. Maar meestal blijft de rivier op afstand. Met vriendinnen liep ik het mooie IJsselpad tussen Wijhe en Zwolle. We zagen we de IJssel vrijwel de hele tijd, maar het enige paadje waar je daadwerkelijk met je voeten in de IJssel kon staan, was overwoekerd met brandnetels. Ook bij wandelingen in de omgeving van Windesheim en Den Nul zie ik de IJssel weliswaar op afstand, maar haar echt benaderen is andere koek.
Nu is het niet het directe contact met het water dat ik zoek. Waar ik eigenlijk op doel, is de zoektocht naar de momenten dat je de IJssel exclusief voor jezelf lijkt te hebben. Dat je echt even kunt genieten van de natuur, de vergezichten, de wolkenluchten. Die momenten zijn zeldzaam als je meer op afstand woont van de IJssel en onvoldoende bekend bent met plekken waar je de IJssel in alle rust kunt beleven. Waar parkeer je dan? Waar mag je wel en waar mag je niet komen?
Misschien is het goed dat er niet zoveel plekken zijn waar je de IJssel op die manier kunt beleven. Ik ben geen voorstander van massaal toerisme in natuurgebieden. Maar een beetje hulp zou ik zeer op prijs stellen.
Weet je wat? Ik blijf gewoon zoeken naar de IJssel en ondertussen genieten van de reis. Zo blijft de magie behouden en geniet ik extra van de momenten dat ik de IJssel wel écht ontmoet.
Ellen Kleinlangevelsloo
Ellen is betrokken bij de realisatie van onzeijssel.nl en maakt onderdeel uit van de redactie van het platform.